La xerrada “El bon ús dels Medicaments” a càrrec de la farmacèutica Mònica Subirà

bonusmedicaments17 Ahir, a les 17,30 h i a la Sala d’Actes de l’Ajuntament, la Sra. Mònica Subirà, farmacèutica, va exposar el Programa d’Educació Sanitària adreçada a la Gent Gran, desenvolupat pel Departament de Salut i coordinat pel Col·legi de farmacèutics de Lleida, amb l’objectiu de millorar el bon ús dels medicaments sobretot a la gent gran.

A la xerrada es va explicar, què són els medicaments, per a què serveixen, què porten, com actuen, com llegir i entendre la informació de seguretat, com hem de conservar i eliminar els medicaments, etc.

bonusmedicaments17_4 Els medicaments es van definir, com a substàncies o preparats que serveixen per curar (antibiòtics), prevenir (vacunes), suplir (insulina), diagnosticar, alleugerir símptomes o controlar. Existeixen diferents vies d’entrada pel seu consum (nasal, òtica, rectal, via parental, etc. i és important respectar el seu consum, per la via adequada segons el prospecte del medicament.

bonusmedicaments17_3 La conferenciant va anar explicar com es fabriquen els medicaments, quins formats tenen (càpsules, gotes, pastilles), de quina forma s’han de prendre (barrejat amb un got d’aigua, amb dejú, o no), les precaucions que hem de tenir si prenem algun tipus de medicament i els símbols que apareixen a la recepta (exposició al sol, somnolència, cal recepta o no, conservar al frigorífic, etc.), o com ens hem de posar determinats medicaments i aplicar-los (no posar pomades en zones brutes i sense netejar) o no inspirar quant posem gotes al nas (les vies es comuniquen i pot pujar més amunt de la via respiratòria i no causar l’efecte adequat).

bonusmedicaments17_2Després, es va fer una introducció del que llegim a l’envàs d’un medicament (nom comercial marca o genèric, el laboratori que el fabrica, la data de caducitat, la dosi i forma farmacèutica, el codi nacional i el nom del principi actiu) i el que llegim a una recepta (indicacions, contraindicacions, la posologia quan i com l’hem de prendre, possibles causes adverses, etc.) i com quin és el millor lloc per a conservar els medicaments (no fer-ho al quarto de bany o cuines) són zones on hi pot haver humitats o canvis de temperatura (que hi hagi una temperatura de 15 a 22 °C).

bonusmedicaments17_1 La Mònica, també va exposar algun exemple de persones que no es poden prendre algunes càpsules, perquè aquestes no se les saben tragar i en cap cas s’ha d’obrir la càpsula prendre el medicament directe, ja que ens podria arribar a causar úlcera. Aquestes càpsules porten una mena de protectors per l’estómac, i els incipients del medicament amb l’acidesa de l’estómac pot provocar reaccions.

Va resumir la xerrada, que hem d’explicar al metge o altres metges la medicació que prenem, no fer cas de consells d’altres persones i prendre el que ens diguin, seguir les indicacions mèdiques i conèixer els medicaments que prenem.