L’acte de presentació del Projecte Visita Didàctica: Aigua, Fil i Préssecs a les Escoles de Primària i Secundària del territori

Ahir dijous, i dins del marc del programa “Patrimoni a l’Escola:”Els nens i nenes descobreixen els valuosos tresors monumentals i tradicions d’Alfarràs” a la Sala d’Actes de l’Ajuntament es va dur a terme la presentació del Projecte Visita Didàctica: Aigua, Fil i Préssecs per a les Escoles de Primària i Secundària del territori a càrrec de la Regidora de Cultura i Turisme Imma Fernández i el representant de l’empresa IN-SITU, Martí Picas.

presentacio_projectedidactic.1_ L’acte va estar conduït per la regidora de Turisme, Imma Fernández, on va explicar el projecte i el temps que han estat treballant l’equip de govern (2016-2018) fins a arribar a consolidar la creació d’aquestes activitats municipals adreçades als alumnes de primària i secundària i, emmarcades ambdues visites Didàctiques guiades. La regidora també ha destacat que, la finalitat és la de promocionar el patrimoni, cultura i tradicions del nostre poble, també als més petits.

La regidora també va puntar que la prova pilot d’aquestes dues visites didàctiques, les han fet els alumnes de 5è i 6è de l’Escola Pinyana d’Alfarràs.

presentacio_projectedidactic.2_ Tot seguit, Martí Picas, representant de l’empresa IN-SITU, encarregada de desenvolupar aquest projecte didàctic, ha presentat l’estructura i continguts de les dues activitats.

La primera activitat dins del Projecte didàctic: Aigua, fil i Préssecs, es titula “On construïm el nostre poble, amb el cas d’Alfarràs” Activitat per a descobrir les característiques essencials de la geolocalització d’Alfarràs i el perquè de la seva ubicació estratègica. Es treballa al voltant de tres grans temes: el paisatge, el relleu i el riu. Els alumnes veuran com el seu entorn natural i geològic és determinant per entendre l’evolució que hi ha tingut.

presentacio_projectedidactic.4_ La segona activitat, DO Pinyana: del sòl a taula! Activitat i visita didàctica programada a l’Escola Agrària d’Alfarràs on es desenvoluparà una activitat cientificotècnica i centrada a descobrir les característiques i el cicle biològic d’arbres i cultius de fruita dolça en agricultura ecològica i convencional.

En Martí, va destacar que Alfarràs té dos elements importants, “El préssec i la truita de riu” amb un pes agroalimentari important i les característiques del perquè s’ubiquen en aquest indret. Alfarràs té un passat i un patrimoni, i el patrimoni industrial, canal de Pinyana, molí fariner, els salts d’aigua, les filatures, han justificat un revulsiu econòmic.

Els objectius rellevants del projecte és que s’aprengui a valorar i es prengui consciència sobre el Patrimoni d’Alfarràs.

Aigua, fil i préssecs és una proposa que considera l’entorn i el context d’Alfarràs una mostra de com els pobles es construeixen a partir dels elements bàsics del seu en- torn. Només fent conscients als nostres joves del seu valor i importància per compre- dre’l i respectar-lo, podrem garantir-ne la conservació i l’estudi de futurs.

presentacio_projectedidactic.3_ Aquestes activitats didàctiques s’han adaptat segons els continguts que estableixen el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya per a cada una de les etapes educatives.

El projecte didàctic “Alfarràs: aigual, fil i préssecs” s’inclourà a l’Agència Catalana de Patrimoni.

Per acabar, la regidora, Imma Fernández, va agrair la col·laboració i participació del col·legi Pinyana i l’Escola Agrària en aquest projecte educatiu i l’assistència de la directora de l’escola Pinyana, Carme Prades, la directora de l’Escola Agrària d’Alfarràs, Rosa Cortés, al guia local de les rutes turístiques, Rafael Rodríguez i a la resta d’assistents a l’acte de presentació.

Redacció i fotografies: joana arnó