Toc de Sirena, i visites guiades a la Fàbrica tèxtil Filatures Casals, a càrrec de Josep Forns i Ramon Dalfó

Continuant amb el programa, a la tarda es va fer una visita cultura a la Fàbrica de la Colònia de Filatures Casals.

ntextildissabtetarda En primer lloc, l’alcalde, va fer una breu explicació, a tots els assistents, sobre les rutes monotemàtiques que ha creat l’Ajuntament d’Alfarràs

ntextildissabtetarda1 L’historiador d’Almenar, Josep Forns, va explicar la contextualització i industrialització al Segrià Nord. En Josep va anomenar les èpoques d’industrialització dels pobles, de Torrefarrera, Roselló, Alguaire i Alfarràs. Va destacar que Alfarràs va ser un dels pobles on l’etapa industrial va arribar més tard, però que, en aquella època va ser on més persones hi treballaven.

Els Marquesos d’Alfarras eren els propietaris i els que van construir les fàbriques d’Alfarràs, les va donar en arrendament, on més tard van passar a mans de les famílies Casals i Viladés.

Tot seguit, visita sobre la industrialització tèxtil a Alfarràs a partir del cas de la Fàbrica de la Colònia de Filatures Casals, a càrrec de l’historiador i arqueòleg local Ramon Dalfó.

ntextildissabtetarda2 En Ramon va explicar (a part d’anomenar moltes persones rellevants dins de la història de la fàbrica) on es remunta la Colònia de Filatures Casals, des de les casetes i el que va representar en aquella època. També va destacar la monumentalitat arquitectònica de la façana
modernista de la Fàbrica Filatures Casals construïda per Joan Desvalls i Amat, marquès d’Alfarràs, i el puntal econòmic del poble al voltant de l’aigua.

L’aigua abans movia el Moli, desprès les fàbriques tèxtils i actualment és la font principal de reg dels préssecs del poble.

Després es va fer el Toc de Sirena, més emocions entre els assistents…

A l’acabar la visita, es va fer un petit refrigeri.

Feu clic a sobre de les imatges per ampliar-les.